Böcker, ett privilegium!

Ännu en dag är kommen och än en gång sätter jag mig med skärmen framför mig för att skriva något. Saken är den att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva, men som alltid så brukar det ju bli lite att läsa trots allt!

Och som vanligt har jag varit en runda på jobbet denna ruskigt kalla morgon! Till skillnad från igår så slutade jag inte en halvtimme tidigare idag! Och till skillnad från igår så är jag ledig ikväll vilket också innebär att jag får spendera tid med att betala räkningar, promenera mer med vovven, läsa lite och annat smått och gott.

Kom att tänka lite på min och Anna's diskussion om böcker igårkväll på aretet. Hon nämnde att hon gillar böcker som bl a Jane Austen skrivit, böcker med "happy endings" om man får säga så! Jag å andra sidan läser allt möjligt och tycker att det är ett privilegium att kunna få läsa så mycket som möjligt av så olika genrer som möjligt. Anledningen till det är självfallet att man lär sig mycket och att man får vila hjärnan från all mental vardagsstress som vi nog alla blir utsatta för! Utöver det så är det ytterst sällan jag läser böcker på svenska. Jag ser ingen poäng med att läsa på svenska först och främst för att jag av ren vana läser betydligt snabbare på engelska och för det andra så är det engelska språket betydligt mer utvecklat än det svenska som i sin tur innebär att dels blir utmaningen betydligt större och dels att man blir  bra mycket bättre på språket man läser boken på!

Att jag läser mycket ungdomsböcker är väl heller kanske inte en så stor överraskning i och med att jag i mina tonår fullkomligt hatade att läsa böcker! Om det beror på att man var tvungen att läsa i skolan eller något annat vågar jag dock inte svara på! Så med andra ord består mycket i min bokhylla av böcker på engelska för ungdomar, så språket i böckerna är inte alltför svårt ändå. I bokhyllan har jag böcker som Harry Potter serien, Twilight serien, Guldkompassen och dess två efterföljare, böckerna om Eragon. Sedan har jag också köpt in Dan Browns alla böcker och även bra många böcker av Paulo Coelho som skrivit bl a Alkemisten.

För tillfället läser jag The Golden Compass som jag väldigt snart är klar med. Och jag måste erkänna att jag verkligen längtar till slutet för den boken är ju inte alls lika bra som filmen! Så mitt nästa bokprojekt blir definitivt Dear John av Nicholas Sparks. Den ska jag ha hunnit läsa ut innan jag ser filmen. Och efter resan till Bukarest så hoppas jag på att kunna köpa in Anna Karenina av Leo Tolstoy som jag velat ha ett bra tag nu! Troligen blir det inga fler köp av böcker i år, men om någon känner sig manad att köpa just Tolstoy's Anna Kareninan så skulle det bli en utmärkt julklapp till mig! Skämt åsido, inga julklappar tack, jag har så det räcker och blir över.

Tack för att ni orkar med att läsa allt strunt jag skriver om. Ibland känns det ju som att jag bara tjatar på utan att kunna sluta, men så är det när man har så mycket att säga, men så lite tid att säga det!

SSI

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0